Konu basit gibi görünebilir ama bit derinliği görüntü kalitesini doğrudan etkileyen bir faktördür. Çünkü bit derinliği renk kanallarının siyah ve beyaz seviyelerindeki ton farklılıklarının derecesini etkiler.

 

Screen Shot 2016-07-24 at 23.33.17Dijital sayısal demektir. Dijital görüntü sayısal verilerden, bitlerden oluşur. 8 Bit derinlikteki görüntülerle sıkça karşılaşırız. Ancak bir seçim şansımız var. Kullandığımız kameralar, kurgu ve grading programları bize bit derinliği seçenekleri sunarlar. Bu da yeni sorular demektir. Hangisini seçmeliyim ? Avantajlar ve dezavantajlar nelerdir ? . Yüksek bit derinliği daha pürüzsüz görüntü demektir. İstenmeyen posterizasyon etkileri olmaz. Düşük çözünürlüklü bir görüntü hep öyle kalacaktır. Program ayarlarını değiştirmeniz görüntüyü etkilemez. Dolayısı ile bit derinliğinin önemini anladığımızda, daha çekim aşamasında daha yüksek bit rate ile çalışabilme olanaklarını değerlendirebiliyor olacağız. Önce kısaca gözümüzün ışığı algılamasını hatırlayalım. İnsan gözü görüntü algılayıcısı (retina) üzerinde ışık hassasiyetini (ISO) bölgesel olarak değiştirebildiği için, tek seferde ayrıştırabileceği dinamik aralığı çok geniştir. Bu, dinamik aralığı yüksek olan bir sahneye sabit olarak ne kadar uzun süre baktığınıza göre değişir. Geniş bir dinamik aralığı kapsayan bir sahneye birkaç dakika gözlerinizi kıpırdatmadan bakabilirseniz, gözlerinizin karanlığı algılayan kısmı hassasiyetini yükseltecek, aydınlığı gören kısmı düşürecek ve ortalama bir diyafram açıklığı ile mutlak dinamik aralığa (16 durak) neredeyse eşdeğer bir dinamik aralığı (belki 14-15 durak) algılayabileceksinizdir.

İNSAN GÖZÜ BİR KAMERA OLSAYDI ;
Odak uzunluğu = 19-23mm (1.2x zum)
35mm çarpan faktörü = 2x
35mm dengi odak uzunluğu = 38-46mm (1.2x zum)
Diyafram: f/2.4-f/11 (göz kapakları hariç)
Perde hızı: 1/30 – 1/125
ISO: 12-819200
Dinamik aralık ~ 14-15 poz, olacaktı.

Sürekli neden insan gözü ile kıyaslama yapıyoruz ? Çünkü kameralar insan gözü gibi çalışmazlar. Kamera üreticilerinin hedefleri her zaman daha yüksek dinamik aralık ile görüntüleri kaydedebilmek olmuştur. Dijital video’da kaydedebilme noktasın da ise herşey Bit ile başlıyor. Peki Bit nedir ?
Bit = Veri depolama ve transferlerindeki en küçük dosya birimidir.
1 Byte = 8 Bit
1024 Byte = 1Kb
1024 Kb = 1 Mb
1024 Mb = 1 Gb
1024 Gb = 1 Tb
Video dünyasında sıkça karşılaştığımız Bit Depth/Bit Derinliği ise, görüntüde her pixel için ne kadar renk bilgisi olduğunu belirten bilgidir. Doğada sonsuz sayıda renk vardır. Resimler yeniden oluşturulurken görüntü sayısala dönüştürülür. Kameralar bu renkleri kaydederlerken her renge numara atarlar. Örneğin 0 (sıfır) siyah rengi temsil eder. 8 Bit için 255 beyaz’dır. Bit derinliği arttıkça sayılarda büyür. Artan bit derinliği ve artan sayılar siyahlar ve beyazlarda daha fazla renk tonu demektir. Bit depth ne kadar yüksek olursa yapacağımız renk düzenlemesindeki hassasiyet de artar.
Bith Depth hesaplaması : 2n ‘dir. n:kanal başına bit sayısı

Kayıt ortamlarındaki bit değerleri kanal başına olan bit değerini temsil eder. Örneğin ;
1 Bit görüntüde sadece iki renk vardır siyah ve beyaz.
8 Bit her kanal için 28 256 renk tonu, toplamda görüntünün olası 16 milyon renk tonu olduğu anlamına gelir.
10 Bit her kanal için 210 1.024 renk tonu, toplamda görüntünün olası 1.07 milyar renk tonu olduğu anlamına gelir.
12 Bit her kanal için 212 4.096 renk tonu, toplamda görüntünün olası 68.68 milyar renk tonu olduğu anlamına gelir.
14 Bit her kanal için 214 16.384 renk tonu, toplamda görüntünün olası 4.39 trilyon renk tonu olduğu anlamına gelir.
16 Bit her kanal için 216 65.536 renk tonu, toplamda görüntünün olası 281 trilyon renk tonu olduğu anlamına gelir.

10 bit görüntüde 8 bite oranla dört kat fazla renk bilgisi olduğuna dikkat edin.

Veri hesaplamasında girmişken, teorik olarak tek bir kare için sıkıştırılmamış görüntünün hesaplamasını da yapalım.
Örneğin HD ölçülerinde 10 bit bir görüntünün boyut hesaplaması ;
1920x1080x10 = 20.736.000 Bit / 8 => 2592000 Byte / 1024 = > 2531 KB bir kare için gereken alan 2.4 MB.
Yani 60 MB/sn ‘lık bir veri demek. Eğer sıkıştırmasız olarak tüm veriyi kayıt etseydik bir dakikalık bir görüntü için 3.5 Gb’lık bir alana ihtiyacımız olacaktı. Bu noktada sıkıştırma oranı konusuna kısaca değinmek istiyorum. Ancak Color Subsampling ile karşıştırılmasın. 10:1, 15:1 veya 30:1 gibi oranlar video görüntülerinin ne kadar sıkıştırıldığını gösterirler. Örneğin 10:1 oranında sıkıştırılmış bir resimdeki verinin %90’ı elemine edilmiş yani renk detaylarından bir bölümü yok edilmiş demektir veya 30:1 oranında sıkıştırma gerçek görüntünün %70’inin kaybolması demektir. Sıkıştırılan görüntünün boyutu ve kalitesi, sıkıştırma formatının başarısını belirler. Ortalama bir resmin 650.000 Byte olduğunu varsayalım. Bu resmin başka herhangi bir manipülasyon yapılmadan 15:1 oranında sıkıştırıldığında bir tek resmin dosya boyutu 44.000 Byte’a düşer. Ancak resim başına 44KB dosya boyutu hareketli bir görüntü olarak arka arkaya eklendiğinde saklanması giderek zorlaşan başka bir deyişle aşırı yer kaplayan bir görüntü dosyası haline gelir. İşte bu durumda resim sıkıştırma formatları yetersiz kalarak üreticileri yeni arayışlar içine itmiştir. Daha fazla Bit Depth daha fazla kayıt alanı demektir. 8 Bit ve 10 Bit arasında pratikte 2 sayılık bir fark var gibi gözüksede, 8 Bit görüntüde her kanalda 256 renk tonu varken 10 Bit görüntüde kanal başı renk tonu sayısı 1.024’e çıkıyor. İnanılmaz bir fark değil mi ? Görünen 2 sayılık fark aslında 4 kat daha iyi bir görüntü demek! Aşağıdaki resimde bu inanılmaz farkı gözlemleyebilirsiniz. 10 Bit görüntü gerçeğe daha yakın. Bu kural kullandığınız monitörlerin panelleri için de geçerlidir. Kameraların kayıt edebilir bit depth değerlerini daha farklı gözle değerlendirmeye ne dersiniz ?
Burada 2015 yılının profesyonel kameralarının karşılaştırmaları bulunuyor.

8bitvs10bit

Davinci Resolve Bith Depth seçimi

Screen Shot 2016-07-24 at 19.19.47


Yüksek Bitrate Color Grading’de ne sağlar ?

Extra bit, siyah ve beyaz alanların düzenlenmesinde daha fazla özgürlük demektir -ki bu alanlar görüntünün en önemli bölgeleridir. 8 Bit’te 256 10 Bit’te ise 1024 ton var. Extra bitteki daha farklı tonlardaki doygunluk, görüntünün tamamına yansır. Bu daha canlı daha doygun bir görüntü demektir. Extra bitteki farklı tonlar sizin de color grading araçlarını kullanarak farklı tonlar üretebilmenizi sağlar. Bu da gradingleriniz için daha fazla ton aralığı demek. Extra bit, izole edilecek alanlarda da pürüzsüz ton geçişleri sağlar, daha iyi sonuçlar alabilmenizi sağlar.

Negatif film ışık kaynaklarına tepki verebilir ancak digital kameralar doğrusal olarak çalışır. kısmen şerit şerit görüntüler istemiyorsanız, daha pürüzsüz ve geniş ton aralıkları istiyorsanız seçimin size ait olduğu heryerde en fazla bitrate ile çalışın.

Twitter

RT @AssimilateInc: Levent Ozturk C.S.I. is color partner at @ViewSonic - congratulations! Of course he's running SCRATCH to feed his displa…
4 ay ago
RT @AssimilateInc: For every interested colorist in Istanbul on March 10th - get a scoop of SCRATCH! Introduction to SCRATCH by... https://…
8 ay ago
Cumartesi olsa ne yazar, olmasa gönül yazar. https://t.co/1PJUOqjgFd
9 ay ago
Color corrected, redefined and stylized by #softlightcomtr https://t.co/eLXhqeo14I
9 ay ago
Dünkü davinciresolve etkinliği katılımcılarına teşekkürler.… https://t.co/CXhln0rhFZ
9 ay ago