En iyi aydınlatmanın sağlanması ve seyircinin aşina olduğu aydınlatmanın sıklıkla ve rahatlıkla kullanımının sağlanması aydınlatma oranları sayesinde olur. Amaç her zaman çarpıcı görsellerle hikayeyi daha güçlü hale getirmektir.

Elinizde iki kelime olduğunu ve cümle kurmanız gerektiğini düşünün. Kontrast ve renk. Elimizdeki be kelimeleri kullanarak cümle kurmaya çalışıyoruz. Şimdi konumuza geri dönelim. Yönetmenin hikayesini anlatmak istediği sahnenin aydınlatma oranı nasıl olmalıdır ? Sahne yüksek kontrast mı yoksa düşük kontrast mı olacak ? (high key, low key) Örneğin belirli film türlerinde yüksek kontrast oranları vardır. Film Noir gibi…Colorist, kontrast oranını nasıl sağlayabileceğini bilmelidir ki, belli bir orana bağlı olmadan çekilen bir görüntü ile çalışsa bile, o görüntüyü istediği orana getirebilsin. Bir düşünün. Eski siyah beyaz filmlerde görüntü yönetmeninin elinde sadece ışık vardı ve ışığı onlar kadar yaratıcı kullanan olmadı. Eğer kontrast oranı bu filmlere o etkileyici gücü verdiyse biz de kontrastı kullanarak o etkiyi verebilmeliyiz değil mi ?

Peki contrast ratio nedir ?
Aydınlatma oranı (Contrast Ratio) en basit anlatımla key light’ın (ana ışık) fill light’a (dolgu ışık) oranıdır. Çerçeve oranı gibi; enin boya oranı. Sahnede tek bir anahtar ışık olabilir ancak dolgu ışığın bir ışık kaynağından gelmesi gerekmez. Duvardan yansıyabilir yada bir reflektörden gelebilir. Yaygın olarak kullanılan kontrast oranları birçok projede görüntü yönetmeninin işini kolaylaştırır. Örneğin her iki ışığın konumuz üzerindeki değerini ölçtük ve aynı diyaframı aldık. Kontrast oranımız 1:1 olur. Konuya gelen ışıklar aynı değerde. Fill Light’ı geriye taşıyarak bu oranı değiştirebiliriz. Örneğin pozometremiz f8.0 diyafram veriyordu, biraz geriye aldık ve ölçüm yaptığımızda değerin f5.6 olduğunu gördük, yani bir diyafram altı. Şimdiki oranımız 1:2. Biraz daha geriye aldık ve diyafram şimdi f4.0 2 fstop fark var ve aydınlatma oranımız şimdi 1:4 oldu.Oran düştükçe anahtar ışığın gücü artmaktadır.

Örnek Sahne
Aşağıda Görüntü Yönetmenliğini Gökhan Tiryaki‘nin yaptığı Nuri Bilge Ceylan‘ın Kış Uykusu isimli filminden bir sahne var. Post sonrası resime bakarak yaklaşık kontrast oranlarını paylaşmak istiyorum. (Post sonrası diyorum çünkü vereceklerim yaklaşık değerlerdir.) Görüldüğü gibi ana ışıklarımız her iki karakter için yanlarındaki abajurlar. Her iki karakterin yüzlerindeki 2 diyaframlık farkı görebiliyoruz. 2 diyaframlık fark bize görüntünün 1:4 oranında aydınlatma oranına sahip olduğunu söylüyor. Arkaplan ile ana ışık arasında ise yine yaklaşık 4 diyaframlık bir fark var ve bu da 1:8 lik bir orandır.Işığın nasıl ustaca kullanıldığına dikkat edin masanın üzeri arka planla aynı değerde.

 

 

Bir görüntü yönetmeni için kontrast oranını kullanabilmenin en iyi yolu pozometre kullanmaktır. Monitör yada kameranızın bazı özellikleri de size ışık değerlerini verebilir ancak ne kadar sağlıklı olabilir bilemiyorum ama yine de pratik yaparak kontrast oranlarını projelerinizde kullanabilirsiniz.

 

NOT : Görüntüdeki parlaklık seviyeleri arasındaki farkları monitör ya da kameranızın false color özelliği ile görebilirsiniz. False Color belirli ışık aralıklarını belirli renkler ile gösterir. Böylece hem görüntüler arasında kontrast eşleşmesi yapabilir hem de istediğiniz kontrast oranını kullanabilirsiniz.

 

Twitter

RT @AssimilateInc: For every interested colorist in Istanbul on March 10th - get a scoop of SCRATCH! Introduction to SCRATCH by... https://…
2 ay ago
Cumartesi olsa ne yazar, olmasa gönül yazar. https://t.co/1PJUOqjgFd
3 ay ago
Color corrected, redefined and stylized by #softlightcomtr https://t.co/eLXhqeo14I
3 ay ago
Dünkü davinciresolve etkinliği katılımcılarına teşekkürler.… https://t.co/CXhln0rhFZ
4 ay ago
RT @AssimilateInc: YO DITs! Easy & highly efficient data management at only $79 mo! @assimilateinc SCRATCH 8.6 https://t.co/4VpUGcZonv http…
4 ay ago