WAVEFORM MONİTÖR

İlk olarak siyah-beyaz görüntü keşfedildi. Bu görüntünün bazı standartları olmalıydı ve ölçülemeyen bir standart olamazdı. Böylece Scope’lar görüntü ile uğraşanların hayatına girmiş oldu. Waveform monitor siyah beyaz görüntünün parlaklığının ölçülmesi için geliştirildi.

Vectorscope’dan önce muhtemelen waveform monitor icat edildi.1950’lere gelindiğinde izleyiciler renkli yayınla tanıştılar. Renkde ölçülebilmeliydi. Böylece ölçümleme ailesine yeni bir üye katıldı. Onun da görevi rengi ölçümlemekti. Bu araçlar ilk olarak test amaçlı ortaya çıktılar. Halen kullanılmaktalar. Önceleri hantal, ayrı olarak kullanılan araçlar olsalar da şimdi hem yazılım programlarının bir parçasılar hem de profesyonel kameralar da yer alıyorlar. Görüntünün kaydedildiği yada oynatıldığı her yerdeler. İyi ki de yer alıyorlar. Peki nasıl çalışıyorlar ?

 

c300-mkii-viewfinder-600x357

 

Canon C300 Mark II deki Waveform Görüntüsü

C300 Mark 2 vizöründe waveform monitör bu şekilde görünebiliyor. Eğer kameranızda waveform özelliği varsa pozometre olarak kullanabilirsiniz. Ekranı dolduracak şekilde sahneye bir gri kart koyun. Diyaframınızı waveform monitörünüzde 45 – 55 IRE aralığını görene kadar ayarlayın.Sahnenin genel pozlamasını bu şekilde yapabilirsiniz. Düşük ışıklı sahnelerde sinyalin waveform monitörünüzün alt kısmında olduğunu göreceksiniz. Eğer bu alan çok sıkışık ve düz bir çizgi gibiyse bu sahnede hem siyahlarda detayların kaybolması, hem de grain olma ihtimali vardır. Diyaframı biraz daha açın. Gerekirse sonradan parlaklığı color correction sırasında azaltabilirsiniz.

 

 

 

 

waveform-illustration-300x225Waveform monitörler creative araçlara da dönüşebilirler. Ancak başka ölçüm araçları da var. Fakat bu yazımda bu iki temel ölçümleme aracını ele alıyorum.
Yan tarafta waveform monitor görüyorsunuz. Çok mu gizemli görünüyor ? Hayır hiç de değil. Bir daha bakın. – 40 ve + 100 arasında sayılar ve yatay çizgiler var. Bu sayılar IRE olarak belirlenen birimi temsil ederler. (IRE :International Radio Engineers bu standatları belirlemiştir) 0 ve 10 arasında kesik bir çizgi görüyorsunuz bu çizgi 7.5 IRE ye karşılık gelir. Bu seviye SETUP yada PEDESTAL ya da LIFT olarak yazılımınızda ayarladığınız alandır. Bu alet ilk tasarlandığında 0 IRE bir başlangıç noktası, 100 IRE ise bitiş noktası olacakmış. Ancak 0 IRE başlangıç olarak bir işe yaramamış. 0 IRE ’de siyahlardaki detaylar izlenirken görünmemiş. Bu sebeple 7.5 IRE siyahlar için bir başlangıç noktası olarak belirlenmiş ve 0 IRE için ise süper siyah tanımlanması yapılmış. (Bu standart NTSC için belirlenmiş olsa da, HD de de siyahları 7.5 IRE seviyesinden başlatmak bence kesinlikle daha ferah siyahlar demektir. HD için siyah başlangıcı teknik olarak 0 IRE dir.) 100 IRE üzerinde iki çizgi görüyorsunuz. 110 – 120 IRE olarak değerlendirebilirsiniz. 100 IRE ve bu iki çizgi süper beyaz alanları temsil ederler. Görüntünüzdeki, gerçekten çok yüksek ışık kaynaklarını bu seviyelerde göreceksiniz. Ancak şunu unutmayın. 100 IRE seviyesi resminizin en parlak noktasıdır. Pozlamayı değerlendirdiğiniz alan değildir. Ekranda beyaz olarak algılanan kısım, 75 – 85 IRE aralığıdır.

Aşağıda waveform monitörde merdiven gibi görünen bir sinyal görüyorsunuz. Monitörümüz sağdaki resmi gösteriyorken Waveform monitör bu şekilde görünüyor. Sinyal değerleri ise soldan sağa 0, 20,40, 60, 80 ve 100 IRE. Siyah alanların en aşağıda göründüğüne sonrasında beyaza, sağ tarafa doğru sinyal seviyelerinin yükseldiğine dikkat edin.

wave_test

Şimdi biraz daha karmaşık gibi görünen SMPTE test çubuklarına bakalım. Bu test çubukları uzun araştırmalar, deneyimler ve pratikler sonucunda oluşturulmuştur. Farklı çeşitleri de vardır fakat tek ortak noktaları kalibre etmektir. Aşağıda üç sıra halinde SMPTE çubuklarını görüyorsunuz. Üst sıra beyaz ile başlıyor. Ardından üç ana ve ara renkleri görüyoruz; sarı, cyan, yeşil, magenta, kırmızı ve mavi. İkinci satırda yine mavi, cyan ve magenta var. Bu satır monitör kalibrasyonu sırasında kullanılıyor. Üçüncü satırda renk olarak koyu mavi ve mor görüyoruz. Küçük siyah şeritler de bu satırda yer alıyorlar. Bu test çubuğunu zaman zaman monitörümün kontrast ayarını kontrol için kullanıyorum.

smpte_test-300x81

Gördüğünüz gibi, monitörde detayları görünebilir beyaz alan en soldaki A olarak belirlenen alandır ve karşılığı 80 IRE’dir. En parlak alan (parlak bir pencere, gökyüzü, mum ışığı, fener v.s.) B olarak belirlenen süper beyaz alandır. Bu alan 100 IRE’dir. Resmimizin en önemli kısımlarını teşkil eden siyah kısımlar ise sağ alt taraftaki üç çubuk olarak görünüyor. En önemli kısım diyorum çünkü siyahlardaki detayları kaybetmeden kayıt yapabilmek için üreticiler kameralarının dinamik aralığını geliştirmek için sürekli çalışıyorlar. Eğer monitörünüzün kontrast ayarını yapıyorsanız burada iki çubuk görünür olmalıdır. Görünen soldaki çubuk, monitörünüzde görülebilir siyah olan ortadaki 7.5 IRE değerindeki çubuk olmalıdır. Hemen solundaki 3.5 IRE’lik çubuk ise derin siyahların parçasıdır ve siyah olarak görünmeye devam etmelidir. Ortadaki çubuğun hemen sağında da 11.5 IRE’lik biraz daha açık bir siyah var. Unutmayın kural basit : 100 IRE’nin üzerindeki ve 0 IRE’nin altındaki detaylar kaybolurlar. 7.5 – 85 IRE aralığında tüm detaylar ekrandadır. Orta tonlar 45 – 55 IRE aralığındadır.

Waveform monitör resmi yatay olarak temsil eder. Dikey olarak gördüğünüz sadece parlaklık değeridir. Resmin altında bir ışık kaynağı var ise bu kaynak waveform monitörde yukarıda görünür.Görüntüyü bir yansıma olarak düşünmeyin. Waveform monitörü okurken bunu aklınızdan çıkarmayın.

VECTORSCOPE

Rengin parlaklığını ölçtükten sonra sıra renklere geldi. Renkler ile dolu bir uzay düşünün. Ana ve ara renkler, renk uzayının kendilerine ayrılmış farklı noktalarında bulunurlar. Color Correction dünyasında vector terim olarak, her bir renk noktasına verilen isimdir. Her bir noktada ana ve ara renkler bulunur. Kırmızı,yeşil, mavi, cyan, magenta ve sarı…Dikkat edin. Toplamda 6 vector ! Gizemli Mısır hiyerogriflerine benzeyen bu araçta, merkezde bir nokta ve dairenin dışına yakın noktalarda ise toplam 6 adet nokta bulunmaktadır.

 

vectorscope

Vectorscope.da luminance bilgisi yoktur. Siyah, beyaz ve gri tonları vectorscope’da göremezsiniz. Teorik olarak bu noktaların tam merkezde bulunmaları gerekiyor. Ortada kümelenen alanlar var ise genel beyaz dengesinin doğru olduğu anlamına gelir. Eğer kümelenen bir alan mavi ye yakınsa beyaz dengesinde problem ver demektir. Maviyi çıkarmak için biraz turuncu ekleyin kümelenen alanın merkeze doğru yaklaştığını göreceksiniz. Sinyalin merkezden uzaklığı ise, hangi noktaya ne kadar uzak ise o noktadaki renk tonunun doygunluğunu gösterir. Vectorscope çemberinin dışına yakın olan ve çerçeve içerisinde yer alan alanlar ise güvenli alanı temsil etmektedir. Görüntüdeki renklerin yayınlandığı mecrada düzgün görünebilmesi için doygunluk seviyelerinin bu noktaları aşmaması gerekir.

 

vsg_olcum

Yukarıda VSG Color Grading Suitin’in resmini görüyorsunuz. (Şu anda Tangent CP-200 panel yerinde, yepyeni bir Tangent Element bulunuyor). Waveform monitor rengi gösteren bir araç olmadığından değerini gösterdiği, altındaki resmi siyah beyaz yaptım. (Pozometrelerde siyah beyaz görürler.) İlk ölçüm değerinde 100 IRE civarlarında beyaz vardı. Beyazlardaki detayları kaybetmemek için kazanç değerini 80 IRE ye kadar indirdim. siyahlar şu anda olması gereken 7.5 IRE seviyesinde. Ancak alt kısımda, kırpılmış tam olarak düz bir alan var. Bu bana resimde görünmeyen siyah detayları olduğunu söylüyor. Bazı detaylar kırpılmış. Bunun sebebi de muhtemelen bunun bir resim olması ve internetten almam 🙂 Bunun dışında genel parlaklık ile ilgili bir problem yok, gayet iyi görünüyor. Belki biraz orta tonlar açılabilir. sol tarafta Vectorscope da kümelenen alan merkeze yakın bu bana beyaz dengesinin düzgün olduğunun ipucunu veriyor ancak dikkat ederseniz kırmızı ve sarı alanda sinyaller daha yoğun. Resime tekrar bakarsak beyazların genel olarak sıcak tonlarda olduğunu görebiliriz.

Scope.lar görüntüyü nesnel değerlendirirler. Bu sebeple en iyi arkadaşınız olmalıdırlar. Bu da onların dilini anlamanızdan geçer.

 

Twitter

RT @AssimilateInc: Levent Ozturk C.S.I. is color partner at @ViewSonic - congratulations! Of course he's running SCRATCH to feed his displa…
4 hafta ago
RT @AssimilateInc: For every interested colorist in Istanbul on March 10th - get a scoop of SCRATCH! Introduction to SCRATCH by... https://…
5 ay ago
Cumartesi olsa ne yazar, olmasa gönül yazar. https://t.co/1PJUOqjgFd
6 ay ago
Color corrected, redefined and stylized by #softlightcomtr https://t.co/eLXhqeo14I
6 ay ago
Dünkü davinciresolve etkinliği katılımcılarına teşekkürler.… https://t.co/CXhln0rhFZ
6 ay ago