Her hangi bir projeye başlarken renk düzenleme süreci düşünülerek hareket edilmesi, uzun sürebilecek post prodüksiyon sürecini hızlandırır. Colorist, sadece renk düzenleme yapmaz. Görevlerinden bir tanesi de görüntüde oluşan sorunları en aza indirmektir. Görüntü doğru pozlanmamışsa, doğru formatta kayıt edilmediyse ya da beyaz dengesi doğru ayarlanmamışsa hatta görüntü çok fazla noise içeriyorsa tüm bu sorunları coloristin çözmesi beklenir. Ama lütfen coloristinize bu konularda fazla yüklenmeyin. O bir sihirbaz değil.

Görüntüye etki edecek her şeyin dikkatli planlanması gerektiğini ve hiçbir şeyin şansa bırakılmaması hakkında bir yazı yazmıştım. Tekrar etmekte fayda görüyorum. Renk düzenlemeye çekim sırasında kartlar aktarılmadan, ışıklar ve kamera kurulduğu anda, kayıt esnasında. başlamak renk düzenleme sürecini hızlanabilir. En önemlisi işin kalitesini arttırabilir. Eminim bir çok kişi ‘’biz bunu zaten biliyoruz’’ diyecek. Ama bilmek yetmiyor. Uygulamak ve geliştirmek gerekiyor.

Renk düzenleme yazılımınızın araçlarını sette çekim esnasında kullanabileceğiniz iş akışı aslında çok basittir. Kamera sinyalini video giriş aygıtı ile bilgisayarınıza girmek size çok şey kazandırır. Video sinyalini kontrol altında tutabilirsiniz. Basit gibi görünen bu yöntem tüm yaratıcı renk düzenleme araçlarının emrinizde olmasını sağlar.

Çekim esnasında renk düzenleme bize ne sağlar ?

1.Dinamik aralığın korunması
Kameranızdan en iyi verimi alabilmek için doğru şekilde pozlamalısınız. Bu bir sır değil. Böylece high key sahnelerde yüksek pozlamada kayıp olabilecek parlak alan detaylarının ve low key sahnelerde ise düşük pozlamadan oluşabilecek noise’lerin önüne geçebilirsiniz.

2.Renk dengesi
Genel renk dengesi ölçülebilir ve kontrol altında tutulabilir. Bu sayede baskın renk ya da color cast dediğimiz probleminin önüne geçilmiş olur. Gözlerimiz bir süre sonra sahneye uyum sağlamakta ve objektifliğini yitirmektedir. Bu nedenle sadece vizöre bakarak pozlamayı değerlendirmek hata olur. Aslında buraya kadar yazılanlar, scope’lar kullanılarak yapılabilecek temel ölçümlerdir. Peki renk düzenleme araçlarını yine canlı olarak kullanmak bize ne sağlar ?

3.Power Windows
Görüntünün herhangi bir noktasının parlaklık değeri, kalan kısımlardan izole edilerek başka bir nokta ile karşılaştırılabilir. Karışık mı oldu ? Bildiğiniz gibi bir pencere ile oluşturduğunuz matte, sadece seçili olan alanın görüntülenmesi imkanını sunuyor.
Örneğin bir dairenin içini gördüğünüzü düşünün -ve bunu canlı görüyoruz- daireyi görüntü içerisinde dolaştırarak waveform monitörde sahnenin farklı yerlerindeki parlaklık seviyelerini görebilirim. Yani diyelim ki ;
İki oyuncu için ayrı ışıklandırma yaptıysam hızlı bir şekilde waveform’da farklı ışıklılık değerlerini görebilirim. Bu, gelişmiş digital bir pozometre demek.

4.Live Grading
Özellikle LOG gamma ile çalışıldığında , düşük kontrastlı görüntü şu soruyu akıllara getiriyor ? Renk düzenleme sonrasında hangi sahne nasıl görünecek ?
Eğer renk düzenlemeye sette başladıysam, yönetmen ve görüntü yönetmenine bunu gösterebilirim. Çünkü çekim anında canlı görüntüye color correction yapılabilir. Canlı olarak yönetmen sahnesinin ne hale gelebileceğini görme imkanına sahip olur. Böylece sahne renk kontrastı daha iyi değerlendirilebilir.

5.Still Store
Görüntü resim olarak kaydedilebilir. Böylece farklı bir sahne ile, yada farklı bir gün aynı sahnenin devamı çekiliyor diyelim, parlaklık ve renk dengesi değerleri eşleştirilebilir. Çünkü istediğim görüntüyü hafızaya aldığımda still store bana görüntüleri karşılaştırma ve eşleştirme imkanı sunuyor. Bu özellik postta renk düzenleme işlemini hızlandırır. Çünkü çekim esnasında yönetmenin beğendiği renk tonu var ise kaydedilebilir ve post için bir başlangıç noktası olabilir. Ya da LUT olarak da bu ayarlamayı alabilir proxyler hazırlanırken kullanılabilir.

6.Color Chart
Color chart kullanılarak sahneye özgün renk dengesi mükemmel bir şekilde yapılıp kayıt altına alınabilir. Kullandığınız yazılımın still store’unda bu ayarı organize edip saklayabilirsiniz.

Post prodüksiyonda beklenmedik sonuçlarla karşılaşmamak için, bu iş akışı daha DIT planlaması yapılırken düşünülmeli ve projeye dahil edilmelidir.